Hvis du har prøvet at få hold i ryggen, så ved du også, hvor smertefuldt og invaliderende det kan være. Desværre findes der rigtig mange mennesker, som døjer med rygsmerter, men hvad er det egentlig, der forårsager ondt i ryggen, og hvordan kan smerterne lindres? Det har vi fået vores dygtige fysioterapeuter og speciallæger i reumatologi til at forklare lidt om, og du kan læse med lige her.

FÅ ONLINE LÆGEHJÆLP

Hvad forårsager rygsmerter?

Det er svært at give et definitivt svar på, men nogle af de mest generelle årsager er:

  • Forkerte, tunge løft
  • Ensidigt, fysisk arbejde
  • Mangel på aktivitet
  • Arvelige faktorer
  • At være i dårlig form
  • Sportsskader
  • Et uhensigtsmæssigt kropsvrid
  • Forkerte BH’er der ikke støtter barmen tilstrækkeligt

For nogle mennesker kan det også være en kombination af de ovenstående faktorer. Det er vigtigt at søge læge, hvis rygsmerterne ikke bedres efter få dage, da der i nogle tilfælde kan være tale om noget mere alvorligt som eksempelvis en infektion, brud i ryggen eller lignende.

Forebyg rygsmerter:

Prøv at tage dine arbejdsstillinger op til revision. Sørg for at variere dine måder at sidde på, hvis du har stillesiddende arbejder, og prøv også at stå oprejst noget af dagen. Tal eventuelt med din arbejdsplads, hvis dit nuværende arbejdsmiljø ikke imødekommer forskellige arbejdsstillinger.

Løft med knæene:

Du har med garanteret hørt det før, altså at man skal løfte med knæene, og det er der en god grund til. Når du skal foretage tunge løft, så er din ryg nemlig enormt udsat, hvis du ikke løfter på en sund måde.

  1. Sørg for at være helt tæt på dét, som du skal løfte
  2. Gå ned i dine knæ, mens du holder ryggen helt rank/lige
  3. Spænd godt op i mavemusklerne
  4. Prøv at tage fat i det du skal løfte, inden du giver dig i kast med projektet, sådan så du på forhånd kan fornemme, præcist hvor tungt det er
  5. Husk at dine fødder og næse skal pege samme vej
  6. Løft med armene og IKKE med ryggen, og sørg for at holde det der skal løftes ind til kroppen
  7. Du skal huske at gå ned i knæ, når du igen skal stille det tunge løft fra dig

Kom rygsmerterne til livs:

Når uheldet er ude, og du pludseligt får rygsmerter, så kan det være en stor hjælp at:

  • Bevæge sig

Ryggen heler bedre, hvis den fortsat stimuleres med dens normale vaner og rutiner. Det er derfor essentielt at genoptage sit arbejde og sin normale hverdag, så snart man er i stand til det

  • Få sovet godt

Det er vigtigt at få sovet godt, og at få timer nok. Dog bør du ikke blive i sengen unødigt længe, da stilstand kan forlænge smerteforløbet

  • Søge hjælp hos en professionel

Hvis du ikke oplever bedring, og du fortsat er forhindret i at passe dit arbejde og dine normale rutiner, så er det en rigtig god idé at søge hjælp hos en professionel. Du er selvfølgelig meget velkommen til at booke en af vores dygtige fysioterapeuter eller vores speciallæger i reumatologi, sådan så du kan få hjælp online til at komme smerterne til livs.

  • Komme is på et akut hold i ryggen

Ved et akut hold i ryggen, så kan det lindre smerterne og hævelsen at komme is på fem-seks gange dagligt i 10-15 minutter ad gangen dog med en times mellemrum. Husk også at sørge for, at isen ikke har direkte kontakt med huden, men at den er svøbt i et viskestykke eller lignende.

Tal med lægen hvis du ikke oplever bedring:

Hvis de førnævnte råd ikke virker, og du fortsat er plaget af smerter, så er det en god idé at tale med vores læger. Husk du altid er velkommen til at tale med en af vores dygtige reumatologer, der sidder klar til at hjælpe

Ondt i
ryggen?
Drop ventetiden og få hjælp nu
Hejdoktor.dk
Opret gratis profil
Hejdoktor.dk Hejdoktor.dk