Der findes mange forskellige kosttilskud, juicekure og helseshots, der alle lover at forbedre, styrke og booste immunforsvaret. Men er det virkelig sådan, immunforsvaret får de allerbedste betingelser? Vi har spurgt lægerne til råds for at blive klogere på det indre maskineri, som knokler løs for at holde os sunde og raske.

FÅ ONLINE LÆGEHJÆLP

For lidt søvn påvirker immunforsvaret:

Vidste du at dit immunforsvar svækkes, når du ikke får søvn nok? Adskillige undersøgelser viser, at for lidt søvn medfører en stigning af inflammatoriske markører i blodet. Det vil altså sige, at manglende søvn lader til at fremprovokere irritationer i kroppen, som dermed aktiverer dele af immunsystemet.

  • Undersøgelser har vist, at mennesker der får mindre end 7 timers søvn, er tre gange mere modtagelige overfor virus, end dem der sover 8 timer eller mere
  • Personer der er vågne i mere end 8 procent af tiden i løbet af natten, er 5,5 gange så modtagelige overfor virus, end dem der sover hele natten
  • Immunforsvaret får altså langt bedre betingelser for at virke optimalt, når man sørger for at få søvn nok

Hverken for meget eller for lidt søvn:

Når vi får søvn nok, angriber immunforsvaret målrettet fremmede organismer som bakterier og virus, mens for lidt søvn altså svækker denne kunnen. Man kunne måske fristes til at tro, at immunforsvaret derfor kan styrkes eller boostes ved at sove ekstra meget, men sådan forholder det sig dog heller ikke.

Svært ved at falde i søvn?

  • Et godt tip for at komme ind i en bedre søvnrytme, kan være at indføre en fast sengetid, som gælder hver aften
  • Blåt lys fra telefoner, tablets og computere kan også være med til at forringe nattesøvnen, så det er værd at overveje, om man bør nedsætte skærmtiden inden sengetid
  • Hos nye devices kan du skrue ned for det blå lys, så hvis det er svært at opgive skærmtiden helt inden sengetid, så prøv om du kan slå det blå lys fra

D-vitamin er vigtigere, end man tror:

Mange af os har nok hørt, at C-vitaminer er essentielle for et velfungerende immunforsvar. Nyere forskning peger dog på, at manglen på D-vitamin for alvor kan svække immunforsvaret, og dermed øge modtageligheden for sygdomme.

Nordboere mangler oftere D-vitamin:

Nordboere er ekstra udsatte her i vinterhalvåret, da vi simpelthen ikke kan få tilstrækkeligt med D-vitamin fra dens mest naturlige kilde – nemlig solen. Derfor er det vigtigt at spise fed fisk, da de netop indeholder D-vitaminer, som immunforsvaret kan styrke sig på. Derudover anbefaler Sundhedsstyrelsen også at tage D-vitamin kosttilskud på 7,5 til 10 mikrogram om dagen.

Husk at få D-vitaminer og nok søvn:

Immunforsvaret er fra naturens side så genialt indrettet, at det i virkeligheden er få ting, vi skal gøre for at hjælpe det godt på vej. Hvis vi sørger for at spise sund og varieret kost, huske D-vitamin og at få mindst 7 timers søvn, så klarer kroppen faktisk resten.

Lægehjælp på
mobilen
Drop ventetiden og få hjælp nu
Hejdoktor.dk
Opret gratis profil
Hejdoktor.dk Hejdoktor.dk