Det er desværre et hyppigt fænomen at gå ned med flaget efter en tung periode hvor der har været meget at se til ude på ens arbejde. Ofte kommer stressen snigende hvor man måske nogle gange har mærket det når man vågner om morgenen, som en fornemmelse af ondt i maven eller åndedrætsbesvær, men som ofte bliver ignoreret fordi man jo er nødt til at passe sit arbejde. Pludselig efter en længere periode på måske et år eller to kan kroppen simpelthen ikke mere og slutresultatet er at man knækker og går ned med stress.

FÅ ONLINE PSYKOLOGHJÆLP

Arbejdsrelateret stress kan være en rigtig svær størrelse for mange at acceptere og forholde sig til. Man har været vant til at kunne det hele og pludselig er man nødt til at holde sig i ro på ubestemt tid. Ofte når man er nede med stress, især i starten, kan blot tanken om større sociale arrangementer eller en dag fyldt med praktiske opgaver næsten være kvalmevækkende og fremkalde tårer.

I starten er det vigtigt at man lytter til sin krop og giver en selv den ro man har brug for. Stress er et udtryk for at hjernen har været på overarbejde og nu har den altså brug for ro. Samtidig handler det også om at finde en balancegang hvor man måske efter et par ugers hvile og ro langsomt forsøger sig frem igen. Det kan være mudret at skulle navigere i og nogle gange bliver det tre skridt frem og et tilbage. Man vågner måske op en dag og er fyldt med energi og glæde, gør rent i hele hytten med det resultat, at man dagen efter vågner op og kan mærke at man gik for hurtigt frem.

Tiden med stress er et godt tidspunkt til at skrue op for de mere beroligende aktiviteter, såsom at læse en bog, strikke, gå en tur ved vandet eller andet der kan være rart og som ikke er for krævende.

Det vigtigste i denne proces er at man er tålmodig, er god ved sig selv, accepterer situationen for hvad den er og langsomt forsøger at komme tilbage til sit gamle liv. Her kan sparring med en psykolog være godt hvor man i fællesskab lægger strategier og finder løsninger på hvordan man, over tid, finder tilbage til sit gamle liv igen, samt får arbejdet med undertrykte følelser og negative tankemønstre der kunne opstå som en konsekvens af at være ramt af stress.

Få hjælp

Husk at du altid kan tale med din læge eller en af vores dygtige psykologer, hvis du gerne vil have hjælp. Læs mere her.

Online
Psykolog
På App og web
Hejdoktor.dk
Opret dig gratis
Hejdoktor.dk Hejdoktor.dk